Att vara gravve

är lite som att liksom alltid ha en låda med glass med sig som man delar ut till folk. Jamen alla blir så satans glada av pregnansnyheter, glada som ett barnkalas som Bo Kaspers skulle sjungt.
Eller som om man gav folk en sandwich eller 88 eller nogger eller så, bara sådär. SÅ glada blir de.

På julfesten: toast skagen, kyckling med nån slags sky och timjanpotatis (jag utbrast naturligtvis: kolla att timjan luktar braja) och kaffe med biskvi (min mamma har en gång lurat i mig att det som är i biskvier är leverpastej, så för mig är det bakverket obeskrivligt äckligt). Jag tänker att det är en oerhört retro meny. Och viktigast av allt: gott så satans, toast skagen är ju liksom som knull i mun.
Och så alkoholfritt vin (vilket jag ICKE vill tipsa om, fy fan vad äckligt) och folk från socialjouren till bordsherrar som hade grundat på den där olycksaliga puben vad den nu heter. Det är ett ställe där det finns döda djur på väggarna, nån äcklig jävla räv som står och glosögar med röda glaskulor och så nån halvrutten vit liten hund i en glasburk som de spikat upp på väggen. Sjukt äckligt och där har det utspelat sig synnerligen pinsamma scener och ja, jag har varit inblandad i dem. Ja sa ju pinsamma. Hur som helst, de var roliga som fan eller iallafall den ena, han som inte envisades med att prata  om sina barn med liksom dimmig blick och darrande röst.
Hur som helst, det blev dans och alla soctjäringar och dito gubbar stod plötsligt och viftade och svajade och då ville jag hem och det gick bra.

Nu ska jag ligga ner och vila min svank för sån är jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0