Hur händer det sig?

Ingen vet, det är förvirrande det här med att vara glad och liksom ledsen samtidigt. Läkarvänner har lugnat mig: det händer inte igen, det är ovanligt och det beror inte på någon slags missbildning inuti mig. Jag är egentligen lugn i det, men vaknar ibland upp med en klump i halsen och ett panikskrik inuti; bebisen är dööö! Fast det tror jag ju egentligen inte alls. Och är övertygad om att det är så. Fast absolut inte.
Men iallafall, det där är ju inget konstigt förstås, att jag känner så och det får jag nog liksom leva med tills det finns en bebis här som väcker mig hundra gånger per att och som måste äta exakt när June ska till skolan och det där.

Vad jag däremot tänker på är skam. Såhär, det känns som om jag fejkar den här graviditeten eftersom jag känner att jag fejkade de två andra gravidteterna - de var ju på lur nästan. Alltså jag bar ju inte runt på en lösmage precis, men efteråt kändes det som att jag skämdes på nåt sätt, och att jag lurat alla. Snuvat dem.
Och då tänker jag, det där är ju så himla vanligt att känna skam för helt konstiga saker: att skämmas för att man blir rånad på stan, misshandlad av sin man, lurad att ge bort pengar. En viss skam måste man ju känna tänker jag, så man inte bajsar på gatan och eller runkar på Ica eller slickar sin granne i ansiktet fastän hon är himla fin, men den där skammen är ju helt bisarr, rajt?

Jag har inget sätt att avrunda den här bloggen kände jag nu, jag ville bara skriva det där. Häppåre.

Kommentarer
Postat av: M

Skam, världens mest komplexa känsla. Jag hatar den. Överallt ska den trycka sig in. Det är ju ingen mening att jag skriver att du inte lurade någon för det vet du ju, men kanske lurade livet dig? Så blir det lite skevt? Snart är bebisen kommen och det längtar jag efter.

2012-04-25 @ 13:21:26
Postat av: xaramia

alltså,jag känner så väl igen dina paniktankar.Hade exakt lika under graviditeten med Calle,trots extra ultraljud och sånt.

Men ändå,känslan finns där....tyvärr:(

Håller alla tummar och tår att allt går vägen denna gången och att du kan njuta iallafall lite av graviditeten,i alla dessa känslor.Kram!!

2012-04-25 @ 14:28:18
Postat av: E

Du sätter ord på saker alla tänker, men ingen pratar om! Underbart!

2012-04-25 @ 15:19:40
Postat av: Skruttans mamma

Skamkänslorna känner jag väl igen... Jag har också tyckt att jag lurat folk runt mig på de bebisar som inte kom. De som dog i magen på mig. Men jag vet ju att det inte var mitt fel.



Och det var ju inte ditt fel heller, det som hände dig. Men det tror jag du vet.



Kram!

2012-04-26 @ 13:50:14
URL: http://litenskrutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0