På en toalett i småland.

En del ställen är hemma fastän de aldrig varit hemma, det är märkligt. Och vissa människor är liksom trygghet, precis som en del dofter är det och det måste inte ens vara så att de där människorna är så värstans jättetrygga eller att de där dofterna representerar ens allra mest stabila ögonblick i livet.

Men idag, när jag visade Lisa fåren vid hagen där vid slottet, då tänkte jag att den känslan där och då, den skulle jag ha på flaska så jag kunde ta fram den vila i den. Den var såhär; barndomssommar i småland, hos S och G och jag minns att jag älskade deras toalett, semestertoalett med en särskild sorts kyla som var nästan lite källarlik, och så en tvål som doftade nytvättade lakan och frisk luft och som gjorde händerna alldeles sträva.
Och handfatet där kalken aldrig skulle gå att gnida bort och deras toalett med svart iskall ring, och själva stolen vickade lite när man satte sig på den. Och så badlakan, platta och trådslitna och riviga och torkade ute på vindan tills de hängde styva så man kunde ställa dem i ett hörn nästan.

Jag har funderat på det idag, för jag tyckte det kändes en smula tragiskt faktiskt att min tryggaste barndomskänsla finns på en toalett i Skorpetorp, och jag tror såhär att där gick det att andas. Det var nog mest det.
Inte på toan just, utan där i skogen hos S och G som var sådär att man fick lov att bara vara. Bara så.

Kommentarer
Postat av: M

Vilket underbart minne :-)



Det kändes nästan som om jag såg den där toaletten framför mig. Åh, jag vill ha en stuga på lannet nånstans...

2010-06-08 @ 19:48:03
Postat av: jes

Min tryggaste plats är hos Tomas. Skönt att mitt sådana ställe är portabelt.

2010-06-08 @ 21:15:20
Postat av: helene

Du, det där gick liksom bara rätt in i hjärtat!

2010-06-08 @ 22:27:16
URL: http://tusenstjarnor.blogspot.com
Postat av: Anna m V & E

Å nu sitter jag här och ryyyyser!! Jag har ståpäls på både ben och armar - kunde både se, känna och dofta toaletten! Underbart Cilia, underbart!

Det är det vi ger våra barn, maken har ju varit helt lyrisk över deras landställe - för mig lossnade det förra året (! fatta att vi varit där sen -99 och jag har fullkomligen och totalt avskytt det - stackars maken) och så har vi ju mina föräldrars landställe så de har fler såna platser att minnas hoppas jag

2010-06-09 @ 09:04:03
Postat av: c

Är det så kanske, att alla har ett hemma? Kanske ett ställe, en person, liksom så?

2010-06-10 @ 17:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0