Men jag är ju jämt samma

person, tänker jag ibland. Eller det slår mig ibland att i vilken kontext jag än befinner mig så är ju jag samma snubbe (snubba) och då när jag kommer på det kan jag bli så trött på mig själv. Alltså som i att herregud mänska, kom med nån ny hang up nån jävla gång då, men neeej jag bara kilo kilo kilo, benrangel är det bästa, vem vill räkna kalorier med mig?
Eller fast ja, jag har ju bytt lite bland och haft såhär städnoja (den har gått över som för helvete), sen har jag haft raka-benen-noja, ut-och-gå-noja, äta-kolabönor-noja och äh jag vet inte. Dricka-sprit-noja kanske?

Det jag tänker och blir irriterad på är att jag är samma grundperson jämt. Det heter nåt särskilt, jag har glömt vad, och det går ut på att det finns en original-cilan som liksom alltid är samma. Kärnan är samma, det är liksom jag-jaget. Sen kan såklart utanpå-cilan förändras lite beroende på sammanhanget, som i att det finns en skol-cilan, en familje-cilan, en tinajes-kompis-cilan, liksom så. Och det är ju bra egentligen, jag är ju ingen särskilt usel människa på något vis. Men ibland så bara Mäh guuu, nu har jhag varit samma jävla fåne i 33 år, ska det vara såhär nu?! Och ja, det ska det ju.

Om det fanns nån slags poäng här i detta har jag glömt den. Sån är jag.

Kommentarer
Postat av: johis

Gissa hur mycket pengar som läggs på terapi för att komma fram till just det Du irriterar dig på, komma underfund med kärnan av jaget, egot..



Vi bidde såhär, alltmer stelnade i våra formar med åren. Tyvärr, men skönt att veta vad man skall tass med resten av livet.



Men så finns Sartres Egots Transcendens, ger inte den öppning för förändring?

2010-07-01 @ 09:19:15
Postat av: cecilia

Om sartre vet jag detta: inget. Eller jo, lite.

Hur som helst, jag är glad att det bara slår mig då och då. Alltså jag är inte såhär Medveten jämt, du vet hur jag menar va?

2010-07-01 @ 09:38:50
Postat av: Marre

Och vet du? Ju mer man funderar klart på det där desto bättre blir det.

Jag är liksom nyförälskad i mitt jag-jag. Det som finns inuti och som tack-och-lov är densamma som den alltid har varit. Jag älskar den där lilla människan inuti.

Det gäller bara att hitta något vettigt att ersätta det där kola-kilo-benrangel-begäret med och den ersättningen kan ju variera och förändras.

2010-07-01 @ 09:43:50
Postat av: cecilia

ag tror det är nån sån där, Va, ska jag vara vuxen nu? som liksom stör mig ibland.

Jag är gärna den där kärnan liksom, för jag gillar mig och ändå kan jag bara tröttna så himla mycket, och särskilt då när jag upptäcker negativa mönster jag har för åååh vad det är jobbigt med sig själv ibland. :)

2010-07-01 @ 11:07:42
Postat av: Maria

Jag älskar hur du är även om du har hang ups, precis som alla andra. Du är den klokaste människa jag känner och du har alltid tid över för dina vänner. Att bli vuxen är inte så tokigt. Tänk om du hade varit olika grund-Cilor varannan dag? Det kan bli ganska jobbigt :-)

2010-07-01 @ 13:44:35
Postat av: Heléne

Sartre är bra. Jävligt bra. En favoritgubbe. Och det är inte illa!

2010-07-01 @ 15:35:54
Postat av: cecilia

Maria - gulle dig, med en klump i halsen. :)

Helene - är du existentialist? Jag läste masa sartre på psykologin men det fastnade inte nå värst inser jag nu när jag tänker efter. Det tjatas inte lika mycket om honom som om Freud. Freud är allas kompis.

2010-07-01 @ 16:08:02
Postat av: Heléne Björklund

Jag är mer glad för Freuds lärjunge, vad heter han nu... Jung. Ja just det, Jung. Ja alltså, jag vill ju inte gärna hamna i existensialismfacket. Inte fullt ut i alla fall. Inte som Kirkegaard och Nietzsche. Men Jösses... du märker min självbild, det är jag och dessa herrar. Märker du också att jag försöker snacka bort det hela...

2010-07-01 @ 16:23:34
Postat av: Heléne Björklund

Alltså; när du kommer till min stentrappa så ska jag bjuda på vin och cigaretter, eller kaffe och inga cigaretter. Och lite mirakelsalva. Då kan vi diskutera filosofgubbar. Det är bättre att flumprata än att skriva fast sig. Det jag gillar kan sammanfattas med: Dina handlingar bestämmer vem du är. Förstår du? Alltså, jag vill hellre bedöma (och bli bedömd) handlingar och gärningar än vems unge det är och vad brodern gjorde för trettiofem år sen, eller utbildningar och ja...

2010-07-01 @ 16:26:37
Postat av: cecilia

Stentrappa? Jag var sääääker på att det var en brun trätrappa. Nu måste jag göra om hela ditt hus i huvudet ju. :)

Och det sista där: Ja, ja, ja, ja.

2010-07-03 @ 07:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0